سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر چیزی کمیاب گردد عزیزتر می شود، جز دانش که هر چه فراوان گردد گرامی تر شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :4
کل بازدید :70833
تعداد کل یاداشته ها : 23
103/2/7
2:27 ص
موسیقی

 


بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

معنای توبه

توبه چیست ؟

معنای توبه از دو زاویه قابل بررسی است :

1-     معنای لغوی

2-     معنای اصطلاحی

معنای لغوی توبه :

در لغت "توبه " و "توب" به معنای رجوع و بازگشت است . طبری می گوید : " اصل توبه " اوبه " بوده و به معنای رجوع از مکروه ( ناپسند ) به سوی محبوب ( پسندیده ) است " بهضی از صاحب نظران بین این دو واژه فرق نهاده و " اوبه " را توبه ی خاص دانسته اند ، یعنی اگر توبه فقط به خاطر خشنودی و رضای خدا و بدون چشمداشت ثواب و خوف عذاب ص.رت گیرد ، " اوبه" است .

راغب در مفردات می گوید " توب به معنای ترک گناه به زیباترین صورت است و آن رساترین گونه ی معذرت خواهی است ، زیرا عذرخواستن بر سه نوع است : یا شخص عذر خواه می گوید : فلان کار را نکرده ام یا می گوید : آن کار را نکرده ام ، ولی منظورم از آن کار چنین و چنان بوده است و یا این که می کوید : آن کار را کرده ام ولی بد نموده ام و دیگر بار تکرار نخواهم کرد . گونه ی آخر ، توبه است .

معنای اصطلاحی :

توبه در معنای اصطلاحی ، بازگشت از گناه و ترک آن است ، در حالی که در معنای لغوی مطلق بازگشت بود . راغب در این باره می گوید : " توبه در شرع عبارت است از ترک گناه به خاطر زشتی آن و پشیمانی بر آن چه در گذشته واقع شده است و تصمیم بر ترک گناه و جیران اعمال "

مرحوم طبرسی می گوید : " اصل توبه رجوع است و واقعیت توبه ، ندامت و پشیمانی از عمل ناپسند با تصمیم بر عدم بازگشت به سوی آن است ." در مجمع البحرین آمده است : " توب و توبه رجوع از گناهان است و در اصطلاح اعل علم ، به معنای پشیمانی بر گناه از آن جهت که گناه است می باشد "

 

مبحث بعدی : فرق توبه با انابه

 

 


89/5/9::: 12:45 ع
نظر()